Oργάνωση και δράση πολιτικών κομμάτων και εξυπήρετηση της ελεύθερης λειτουργίας της δημοκρατίας

Άρθρο 29 του νόμου 3023/2002 ( Ίδρυση, νομική προσωπικότητα και άρση των διαφωνιών για τη χρήση ονόματος και εμβλήματος πολιτικού κόμματος) παράγραφος 1:  «Το πολιτικό κόμμα πριν αναλάβει δραστηριότητα καταθέτει ιδρυτική δήλωση στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Τη δήλωση καταθέτει ο Πρόεδρος ή η Διοικούσα Επιτροπή του και σε αυτή αναφέρεται ότι η οργάνωση και η δράση του εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος».
Aπόφαση Αρειος Πάγος αρ. 590/2009: «..Περαιτέρω, κατά το άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος "Έλληνες πολίτες, που έχουν το εκλογικό δικαίωμα μπορούν ελεύθερα να ιδρύουν και να συμμετέχουν σε πολιτικά κόμματα, που η οργάνωση και δράση τους οφείλει και εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος".
Από την πιο πάνω διάταξη, στην οποία τελικά δεν περιελήφθηκε η υπάρχουσα στο αρχικό σχέδιο του Συντάγματος πρόβλεψη για την έκδοση νόμου ως προς την οργάνωση και λειτουργία των κομμάτων, διαφαίνεται η πρόθεση του Συνταγματικού Νομοθέτη να αποφευχθεί κάθε επέμβαση νομοθετική ή δικαστική στη λειτουργία τους. Αυτό που θέλει να διασφαλίσει το Σύνταγμα στο άρθρο 29 παρ. 1, είναι ότι η οργάνωση και η δράση των κομμάτων θα εξυπηρετούν την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, όχι υπό το πλέγμα περιοριστικών διατάξεων, που θα ορίσει ο κοινός νομοθέτης (επί παραδείγματι, όταν αφορά την ανάδειξη της ηγεσίας τους και εν γένει τη λήψη των αποφάσεων των οργάνων τους και την εσωτερική λειτουργία τους), αλλά με τη συγκεκριμένη συμμετοχή των κομμάτων στη λειτουργία του πολιτεύματος. Για το λόγο δε αυτό, περιεχόμενο νόμου σχετικού με την οργάνωση και δράση των κομμάτων δεν μπορεί να αποτελέσει κάτι περισσότερο από την επιβολή στα κόμματα της υποχρέωσης να διαθέτουν και δημοσιεύουν καταστατικό, ώστε, ως θεσμοί που οφείλουν να λειτουργούν υπό καθεστώς διαφάνειας των οργανωτικών δομών και στόχων τους, να προσφέρονται σε πολιτική αξιολόγησή τους από μέρους των πολιτών όχι μόνο από το πρόγραμμά τους, αλλά και με την εικόνα που εμφανίζουν προς τα έξω σε σχέση με την οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία τους. Εν όψει αυτών, και όσων πιο πάνω ορίζονται από τις παρ. 1 και 2 του αρθ. 29 του Νόμου 3023/2002, καθίσταται σαφές ότι προϋποθέσεις για ανάληψη δραστηριότητας από κόμμα, υπό την έννοια της συμμετοχής του προεχόντως στις γενικές Βουλευτικές εκλογές και στις ευρωεκλογές αποτελούν: α) η ύπαρξη ιδρυτικής διακήρυξης, που υπογράφεται από διακόσιους τουλάχιστον πολίτες με δικαίωμα ψήφου, β) το καταστατικό, γ) η κατάθεση της ιδρυτικής δήλωσης - διακήρυξης του κόμματος στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, δ) η ύπαρξη ονόματος, εμβλήματος και έδρας και ε) η αναφορά στην ιδρυτική δήλωση ότι η οργάνωση και η δράση του κόμματος εξυπηρετούν την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Περαιτέρω, με τη διάταξη της παρ. 6 του αρθ. 29 του Νόμου 3023/2002 ορίσθηκε ότι το πολιτικό κόμμα αποκτά με την ίδρυσή του νομική προσωπικότητα "για την εκπλήρωση της συνταγματικής αποστολής του". Με την πιο πάνω διάταξη καθιερώθηκε πλέον και ρητά, νομοθετικά η απόκτηση από το πολιτικό κόμμα νομικής προσωπικότητας με την ίδρυσή του, όχι όμως απεριόριστης, αλλά με την έννοια ότι το πολιτικό κόμμα καθίσταται πλέον από την έννομη τάξη φορέας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων επί oρισμένου κύκλου σχέσεων ή τομέων δραστηριοτήτων, που αφορούν αποκλειστικά την εκπλήρωση της συνταγματικής αποστολής του…» Με βάση και τα παραπάνω και επ'αφορμή των πρόσφατων γεγονότων, η απάντηση στο ερώτημα αν και με ποιό τρόπο έγινε αξιολόγηση του κόμματος της Χρυσής Αυγής πριν την εκλογική διαδικασία, θα είχε σίγουρα ενδιαφέρον. [υπογράμμιση: legalnews24.gr]

Σχόλια

Legal Jobs

Legal Jobs
Θέσεις Εργασίας-Υποτροφίες- Μεταπτυχιακά